over-jbov.jpg

De cliëntenraad is het formele inspraakorgaan dat opkomt voor cliënten van JbOV. De raad is er voor de gemeenschappelijke cliëntenbelangen.

Wat doet de Cliëntenraad?

De cliëntenraad (CR) houdt zich bezig met alle zaken die voor cliënten – jongeren én ouders – van belang zijn. De raad heeft regelmatig overleg met de bestuurder. Dan komt de cliëntenraad op voor de gezamenlijke belangen van cliënten. Het overleg gaat over zaken als de werkwijze van JbOV, cliëntentevredenheid, cliëntenparticipatie, financiën en toekomstplannen. De CR heeft een onafhankelijke positie die wettelijk geregeld is.
De cliëntenraad laat zich ook adviseren door een zogenoemd cliëntenpanel. Dit zijn mensen die online meedenken en adviseren over onderwerpen die JbOV-cliënten aangaan. Ook deelnemen aan het cliëntenpanel? Laat het weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
Een cliëntenraad komt op voor collectieve cliëntenbelangen. De CR behartigt niet de belangen van één cliënt, zij kan niet ingaan op individuele vragen of klachten. Dit is het Jaarplan 2021 cliëntenraad .

Wie zijn de leden van de cliëntenraad?

De cliëntenraad bestaat uit vier leden. Zij stellen zich voor:

Esther: ‘Ik woon in Loenen met mijn partner en hond. Sinds 2018 zit ik in de cliëntenraad. Het was de vacaturetekst op ZorgSelect die mij nieuwsgierig maakte naar de organisatie, want ik had er wel eens wat over gehoord. Tot 2018 werkte ik in de ggz en had cliënten die naast de ggz-instelling ook cliënt waren bij andere instanties, waaronder JbOV. Uit maatschappelijke betrokkenheid nam ik zitting in de cliëntenraad. En dat doe ik met veel plezier.’

Annet: ‘Ik woon samen met mijn twee kinderen in Deventer. In het dagelijks leven ben ik werkzaam als secretaresse bij Klimmendaal Revalidatiecentrum. Ik ben sinds 1 januari 2019 lid van de cliëntenraad vanuit maatschappelijke betrokkenheid.’

Igor: ‘Na mijn ervaring met JbOV is het lidmaatschap van de cliëntenraad een mooie kans om van binnenuit te zien hoe de organisatie werkt en via deze manier bij te dragen aan medezeggenschap.’

Denise: "Ik ben lid geworden van de CR omdat ik als kind niet serieus werd genomen. Ik vind dat er nog veel verbeterd moet worden en ik kan met mijn ervaring daar een steentje aan bijdragen, zodat dit niet meer hoeft te gebeuren."

Carin: "Ongeveer 6 jaar geleden kwam JbOV in ons leven. JbOV heeft ons door een moeilijke periode geholpen en wanneer ik met mijn ervaringen een positieve bijdrage kan leveren binnen de cliëntenraad, dan doe ik dat graag."

Woonplaatsbeginsel; speuren naar wie de rekening betaalt

Per 1 januari 2022 is de Jeugdwet aangepast wat betreft het woonplaatsbeginsel. Belangrijk, want mede op basis van het woonplaatsbeginsel wordt de financiering van de jeugdzorg geregeld. De wijziging in de Jeugdwet is een verbetering op de oorspronkelijke wet, maar zorgde eerst voor heel veel extra administratieve last bij zowel de gemeenten als bij zorgaanbieders en Jeugdbescherming Overijssel (JbOV). Bij JbOV hebben veel medewerkers tijdens de uitvoering van hun werk te maken met het woonplaatsbeginsel. De jeugdbeschermers, de medewerkers van de secretariaten èn Truus Renirie van de afdeling Financiën & Informatievoorziening. Met Truus ga ik in gesprek over de toepassing van deze wetsaanpassing in de praktijk.  

Lees meer