INNOVATIE IN DE JEUGDZORG

SAM

SAM is een vragenlijst, die gericht is op de onderlinge samenwerking tussen de medewerker en cliënten. Met de inzet van SAM hopen we de kwaliteit van dienstverlening en samenwerking, gedurende een maatregel, te verbeteren. Wanneer SAM regelmatig wordt ingezet en besproken met de cliënten, draagt dit bij aan het reflecteren op het professioneel handelen van de medewerker. Eventuele verbeterpunten kunnen sneller worden gesignaleerd en opgelost. Hiermee hopen we ook klachten te voorkomen.

Blended werken

Digitale hulpmiddelen zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Dit geldt ook voor onze cliënten, ouders en andere professionals. We gaan onze ‘oude’ werkwijze verder innoveren en optimaliseren naar een nieuwe Blended Werkwijze: de optimale mix tussen face-to- face en online hulp. In 2021 hebben de eerste medewerkers de ‘Basistraining Blended hulpverlenen’ kunnen volgen. Door de corona-maatregelen was de noodzaak van blended werken onvermijdelijk en heeft het tegelijkertijd zijn meerwaarde bewezen. JbOV is van mening dat het niet langer zonder blended werken kan. Blended werken leidt tot toekomstbestendig en cliëntgericht werken. De ‘Basistraining Blended hulpverlenen’ wordt opgenomen in het reguliere aanbod van Scholing & Opleiding.

VR Complexe scheiding

In 2020 is de VR-simulatie Verscheurd ontwikkeld door JbOV en Enliven Social Enterprise. Bij het ontwikkelen van deze simulatie waren ook Trias Jeugdhulp, William Schrikker en Villa Pinedo betrokken. Zowel ouders als professionals ervaren door de VR simulatie verschillende emoties, die horen bij een loyaliteitsconflict. In september 2021 is Jeugdbescherming Overijssel begonnen met de inzet van VR bij complexe scheiding. De komende twee jaar zal Hogeschool Saxion onderzoek gaan doen naar de ervaringen en effecten van VR bij ouders in complexe scheiding.

VR Complexe scheiding

SAM