KWALITEIT

Toetsing

Naast de reguliere toetsing door het Keurmerk Instituut (KMI) betreffende het Normenkader jeugdbescherming en jeugdreclassering, hebben de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Inspectie Justitie en Veiligheid de landelijke praktijktoets ‘Kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd’ ook bij JbOV uitgevoerd. De uitkomstem waren positief voor JbOV. Het onderzoek betrof 23 casussen en werd getoetst op: het tijdig inzetten van passende hulp en of de koers is uitgezet in samenspraak met het gezin en andere betrokkenen. JbOV slaagt er bij alle casussen in om tijdig voor kinderen met een jeugdbeschermingsmaatregel tot een gedragen koers te komen.

Omgaan met onvrede

Jeugdbeschermers zijn alert op signalen van onvrede. JbOV stimuleert cliënten problemen zelf met de jeugdbeschermer op te lossen. Lukt dit niet dan kan een cliënt een klacht indienen. Bij klachtbehandeling legt JbOV de nadruk op bemiddeling. Het doel is de klacht op te lossen. In 2021 zijn 120 klachtbemiddelingen opgestart, vijf meer dan het jaar daarvoor. Van de afgehandelde klachtbemiddelingen is ruim 71% succesvol afgerond. Bij klachtbehandeling door de externe en onafhankelijke Klachtencommissie Jeugdzorg krijgen klager en aangeklaagde een oordeel over de klachten. In 2021 zijn in totaal 18 klachten afgerond door de Klachtencommissie Jeugdzorg. Veruit de meeste klachten zijn ingetrokken of ongegrond geacht. Eén van de klachten is volledig gegrond geacht. Ook de Nationale ombudsman heeft twee verzoeken om klachtbehandeling over JbOV ontvangen. Eén daarvan is door de klager ingetrokken, de andere is nog in behandeling. Naast het zoeken naar oplossingen voor onvrede is het doel van klachtbehandeling een bijdrage te leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van dienstverlening. Klachtbemiddelingen worden ingedeeld aan de hand van de behoorlijkheidswijzer van de Nationale ombudsman. Veruit de meeste klachtenbemiddelingen vallen onder de categorie “Open en duidelijk”. Mede daarom start in 2022 een organisatie-brede training waarbij communicatie en bejegening centraal staan.

Omgaan met onvrede

Toetsing 'Kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd'

Het jaar 2021 was een hectisch jaar vol van ontwikkelingen voor Jeugdbescherming Overijssel; Covid 19 en de werkdruk op de hulpverleners als gevolg hiervan, de continue aandacht vanuit de media voor de jeugdzorg sector niet altijd positief gelabeld. Daarnaast zien wij een toenemend vraagstuk in complexiteit, intensiteit en sociale media druk van gezinnen en kinderen op de hulpverleners van JbOV. Arbeidsmarktproblematiek; het wordt steeds lastiger gekwalificeerd personeel te binden en boeien. Juiste waardering van personeel in combinatie met de zwaarte van de functie is een thema in de sector

Oprecht delen wij de zorgen als Raad van Toezicht, tegelijkertijd willen wij alle medewerkers complimenteren en bedanken voor alle positief behaalde resultaten; Corona heeft ons geleerd flexibel in te spelen op de behoefte van de cliënten; in het hybride en digitaal werken zijn forse stappen gemaakt. Het mooiste cadeau van het afgelopen jaar was de uitkomst van de audit naar aanleiding van bezoeken van de inspectie. Een positieve bevestiging van het dagelijks keihard werken en leveren van kwaliteit aan gezinnen door onze hulpverleners. Een resultaat waar de organisatie terecht trots op mag zijn.