Kwaliteit

Het organiseren van kwaliteit

Op 8 maart 2022 is de inspectie op bezoek geweest naar aanleiding van het landelijk onderzoek ‘kwaliteit feitenonderzoek’. In dit toezichttraject zijn drie casussen onderzocht. Er heeft geen regulier toezicht plaatsgevonden van de inspectie IGJ. Wel is er afstemming geweest met de raad van bestuur en de manager kwaliteit over de landelijke ontwikkelingen, zoals werkdruk medewerkers, instroom/uitstroom jeugdbeschermers en de financiële situatie. De inspectie heeft haar bevindingen opgenomen in het rapport: ‘Kwaliteit van feitenonderzoek rond de aanvraag van machtigingen voor uithuisplaatsingen’.

Keurmerkinstituut

Het KMI heeft tijdens haar jaarlijkse controle-audit op het normenkader 2.0 twee niet-kritische feiten geconstateerd. Op beiden zijn verbetermaatregelen opgesteld. Het KMI constateerde vervolgens dat de verbeterpunten naar behoren zijn aangepakt, zodat ons kwaliteitsmanagementsysteem voldoet aan de van toepassing zijnde criteria. We zijn tevreden over de uitkomsten van de externe toezichthouders (KMI en IGJ).

Omgaan met onvrede

Jeugdbeschermers zijn alert op signalen van onvrede. JbOV stimuleert cliënten problemen zelf met de jeugdbeschermer op te lossen. Hierdoor proberen we het escaleren van problemen zoveel mogelijk te voorkomen.

Toetsing kwaliteit feitenonderzoek

Omgaan met onvrede