
Samenwerken

Samenwerken voor passende zorg in de regio
We werken structureel en intensief samen met veel ketenpartners in onze regio’s. Er waren overleggen op zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau met de jeugdzorgregio’s, gemeenten, zorgaanbieders en andere samenwerkingspartners. Er is in deze overleggen aandacht gevraagd voor (de beschikbaarheid van) passende zorg. Zo hebben we bijvoorbeeld meegedacht in inkooptrajecten, hebben we op verschillende plekken aangegeven waar wij bepaalde vormen van zorg missen en zijn we betrokken bij overleggen over alternatieven voor bijvoorbeeld JeugdzorgPlus die wordt afgebouwd.
Ook de ontwikkelingen rondom het Toekomstscenario houden ons bezig. Zowel landelijk als In de beide regio’s zijn we betrokken bij gesprekken en initiatieven op het gebied van het Toekomstscenario.

JR in verbinding
Sinds 1 november 2022 nemen de 13 GI’s in Nederland gezamenlijk deel aan het project ‘Jeugdreclassering in Verbinding’. Dit project richt zich op het ontwikkelen en implementeren van een uniforme landelijke methodiek jeugdreclassering met een bijbehorend overzicht van maatregelen, een zogenoemde ‘Menukaart Jeugdreclassering’. Cliënten, gedragswetenschappers en professionals werken samen om de verschillende bestaande werkwijzen door te ontwikkelen naar een practice- en evidence based methodiek.
In 2024 zijn alle jeugdreclasseerders bij JbOV geschoold in het werken vanuit dezelfde basisprincipes, waardoor er nog beter kan worden afgestemd op iedere unieke jongere die wordt begeleid. Zo kan JbOV de vaak kwetsbare jongeren nog beter effectieve begeleiding bieden, verbeteren de ontwikkelkansen en het toekomstperspectief van de jongere en reduceren de veiligheidsrisico’s voor zowel slachtoffers, de samenleving en de jongeren zelf.

Ondersteunende teams; monitoring en sturing
Voor de optimale werking van en ondersteuning door geautomatiseerde systemen zijn teams bedrijfsvoering in dienst van het primaire proces, continue bezig met verbetering van de kwaliteit en efficiency. Het afgelopen jaar is de samenwerking tussen de verschillende teams welke betrokken zijn bij de bedrijfsvoering geïntensiveerd en werken ze steeds meer met elkaar samen. JbOV is inmiddels een voorloper als het gaat om monitoring en sturing door middel van geautomatiseerde dashboards met betrekking tot de bedrijfsvoering (financieel, HR, maatregelen, kwaliteit etc). Veel van deze gegevens zijn dagelijks op actueel niveau beschikbaar. Goede samenwerking met externe partners is daarbij cruciaal voor succes.