ouders-en-jongeren.jpg

Jeugdbeschermers van JbOV willen hun werk zo goed mogelijk doen. Toch kan het zijn dat er onvrede is over de manier waarop wij werken. Wanneer er klachten zijn wil JbOV ze graag samen met betrokkenen oplossen. Er zijn verschillende mogelijkheden om een klacht in te dienen.

klachtbemiddeling

Bij JbOV willen we klachten serieus en zorgvuldig behandelen. Een eerste stap is dat u de jeugdbeschermer laat weten dat u niet tevreden bent. U bespreekt dit samen. Biedt het gesprek geen oplossing? Dan kunt u uw klacht indienen via de klachtenadministratie van JbOV. U kunt het algemene nummer van JbOV bellen en vertellen dat u een klacht wilt indienen. U kunt ook een e-mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. via een beveiligde verbinding . De teammanager van de jeugdbeschermer ontvangt uw klacht. De teammanager bekijkt of hij u belt, of dat een gesprek nodig is waarbij hij bemiddeld.

Wat kunt u verwachten?

  • Na ontvangst van uw klacht neemt de teammanager of de klachtenadministratie van JbOV contact met u op.
  • Bij een bemiddelingsgesprek zijn u, de teammanager en de betrokken jeugdbeschermer aanwezig.
  • Tijdens een bemiddelingsgesprek bespreken wij uw klacht en zoeken we samen naar oplossingen. Ook kunnen we gemaakte afspraken vastleggen.

    Wij raden u aan uw klacht altijd duidelijk op te schrijven. Een vertrouwenspersoon van Jeugdstem kan u daarbij helpen. Jeugdstem kan u ook ondersteunen tijdens een bemiddelingsgesprek.

JEUGDSTEM BIEDT ONAFHANKELIJKE ONDERSTEUNING

Jeugdstem is een landelijke organisatie voor mensen die met jeugdzorg te maken krijgen. Jeugdstem geeft gratis informatie, advies en ondersteuning bij vragen of klachten over de jeugdzorg. Het telefoonnummer van Jeugdstem is: 088-555 10 00.  

KLACHTENCOMMISSIE JEUGDZORG

Een volgende stap kan zijn om een onafhankelijk oordeel over een klacht te vragen bij de Klachtencommissie Jeugdzorg (KC). In de KC zitten deskundigen van verschillende organisaties. De KC beoordeelt of een klacht (deels) gegrond is. Hoe een klacht kan worden ingediend bij de KC staat in de Klachtenregeling Klachtencommissie Jeugdzorg. De KC is bereikbaar per e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch 06-12 04 26 81. 

NATIONALE OMBUDSMAN

Een klacht kan vervolgens ingediend worden bij de Nationale Ombudsman. Zij beoordelen of een klacht goed behandeld is door JbOV en/of de Klachtencommissie. De Nationale Ombudsman kan worden ingeschakeld via een formulier op de website  www.nationaleombudsman.nl

STICHTING KWALITEITSREGISTER JEUGD (SKJ)

JbOV heeft professionals in dienst die werken volgens gedragsregels die zijn vastgelegd in een beroepscode. Het SKJ kan oordelen over het handelen van een individuele geregistreerde professional. Meer informatie hierover staat op www.skjeugd.nl

oneens met uitspraak kinderrechter?

Als u het niet eens bent met de uitspraak van de kinderrechter over de opgelegde kinderbeschermingsmaatregel dan kunt u, binnen drie maanden, in hoger beroep gaan bij een gerechtshof. Uw zaak kan dan opnieuw worden behandeld, door hogere rechters. In de uitspraak van de kinderrechter, dit heet een beschikking, staat hoe u in hoger beroep kunt gaan. U heeft hiervoor een advocaat nodig.

Traineeship: je talenten ontdekken binnen de jeugdzorg

 Kijken in de keuken van Veilig Thuis, daarna meewerken bij de Raad voor de Kinderbescherming om vervolgens de overstap te maken naar de Jeugdbescherming? Die mogelijkheid biedt het  nieuwe traineeship Gedwongen Kader Jeugd. Een bijzonder traject dat Diede Schlepers (27), Lisanne van den Heuvel (22) en Kayleigh Nijland (24) met beide handen aangrepen.

Lees meer