ouders-en-jongeren.jpg

Het kan zijn dat iemand niet tevreden is over de manier waarop JbOV haar werk doet. Wanneer een cliënt klachten heeft wil JbOV ze graag samen oplossen. Maar een onafhankelijk oordeel over een klacht is ook mogelijk. JbOV probeert altijd te werken volgens de gedragscodes die staan in de behoorlijkheidswijzer van de Nationale ombudsman.

ONAFHANKELIJKE ONDERSTEUNING

Het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) is een landelijke organisatie. Het AKJ geeft gratis informatie, advies en ondersteuning bij vragen of klachten over de jeugdzorg. Het telefoonnummer van het AKJ is: 088-555 10 10.

KLACHTBEMIDDELING

Bij een klacht probeert JbOV door bemiddeling samen met de ouder of de jeugdige afspraken te maken over wat nodig is voor een goede samenwerking. De teammanager van de jeugdbeschermer kan uitleg geven over bemiddeling. Voor een goede voorbereiding van een bemiddelingsgesprek is het advies om de klacht op te schrijven. Een vertrouwenspersoon van het AKJ kan helpen bij het schriftelijk formuleren van de klacht. Ook kan de vertrouwenspersoon ondersteunen bij het bemiddelingsgesprek. Bij het gesprek is de jeugdbeschermer altijd aanwezig. Ook een teammanager kan bij het gesprek aanwezig zijn. 

ONAFHANKELIJK OORDEEL

Het is mogelijk om een onafhankelijk oordeel over een klacht te vragen bij de Klachtencommissie Jeugdzorg Overijssel. De klacht kan alleen schriftelijk ingediend worden. In deze klachtencommissie zitten deskundigen van verschillende organisaties. De klachtencommissie beoordeelt of klachten gegrond zijn. Of dat een deel van de klacht gegrond is. Hoe een klacht kan worden ingediend bij de klachtencommissie staat in de Klachtenregeling. De klachtencommissie is bereikbaar per e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch nr. 06 - 12 04 26 81.

Ook is er de Nationale ombudsman. Deze kan beoordelen of een klacht goed behandeld is door JbOV of de klachtencommissie. De Nationale ombudsman kan worden ingeschakeld via een formulier op de website: www.nationaleombudsman.nl.

Ten slotte: JbOV heeft professionals in dienst, zij werken volgens gedragsregels die zijn vastgelegd in een beroepscode. Het tuchtrecht kan oordelen over het handelen van een individuele medewerker persoonlijk. Meer informatie hierover staat op de website van het Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).

 

Ik ben op een sneltrein gestapt, die ik langzaamaan begin te begrijpen

Hester Ligtenberg, teammanager

In december 2020 is Hester Ligtenberg als teammanager in opleiding aan de slag bij Jeugdbescherming Overijssel. In de afgelopen maanden heeft zij haar ontwikkeltraject positief doorlopen en is in april officieel benoemd tot teammanager.

Lees meer