ouders-en-jongeren.jpg

De cliëntenraad is het formele inspraakorgaan dat opkomt voor JbOV-cliënten. De raad is er voor de gemeenschappelijke cliëntenbelangen.

Wat doet de Cliëntenraad?

De cliëntenraad (CR) houdt zich bezig met alle zaken die voor cliënten – jongeren én ouders – van belang zijn. De raad heeft regelmatig overleg met de bestuurder. Dan komt de cliëntenraad op voor de gezamenlijke belangen van cliënten. Het overleg gaat over zaken als de werkwijze van JbOV, cliëntentevredenheid, communicatie, geldzaken en toekomstplannen. De CR heeft een onafhankelijke positie die wettelijk geregeld is. In het Normenkader staat beschreven aan welke eisen een gecertificeerde instelling als JbOV moet voldoen. Wil je meer weten over het Normenkader? Bekijk dan het filmpje.

Hoe werkt de CR?

  • De cliëntenraad heeft maximaal negen leden;
  • Een CR-lid is minimaal achttien jaar oud;
  • Cliënten, oud-cliënten, ouders, verzorgers en andere, maatschappelijk betrokken personen kunnen lid zijn;
  • De CR vergadert 2 keer per maand;
  • De CR vergadert vier keer per jaar met de bestuurder;
  • De CR adviseert de bestuurder gevraagd en ongevraagd;
  • De CR praat mee over huidig en over nieuw te ontwikkelen beleid;
  • De CR weet wat er leeft onder cliënten en vraagt aandacht voor hun problemen;
  • Een professionele ondersteuner helpt de CR om haar werk zo goed mogelijk te doen.

Online cliëntenpanel

De cliëntenraad laat zich ook adviseren door een zogenoemd cliëntenpanel. Dit zijn mensen die online meedenken en adviseren over onderwerpen die JbOV-cliënten aangaan. Panelleden ontvangen af en toe een e-mail van de CR waarin hun mening wordt gevraagd over een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld de klachtenregeling. Deze feedback wordt gebruikt in besprekingen met de bestuurder en medewerkers van JbOV. De meningen worden anoniem verwerkt en zijn niet te herleiden tot personen. Ook deelnemen aan het cliëntenpanel? Laat het ons weten door te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Alleen voor gemeenschappelijke belangen

Een cliëntenraad komt op voor gemeenschappelijke cliëntenbelangen. De CR behartigt niet de belangen van één client, zij kan niet ingaan op persoonlijke vragen of klachten.

Meer weten?

Wie een onderwerp wil inbrengen, wil meedoen met het online cliëntenpanel, er over denkt lid te worden, of meer wil weten over de CR, kan contact opnemen via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Vacatures

De clientenraad is op zoek naar nieuwe leden!
Neem voor meer informatie contact op met de CR via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

5x waarom jij graag jeugdbeschermer wilt worden

Jeugdbeschermer Esther

Noem ons jeugdbeschermer, (gezins)voogd of jeugdzorg. Feit blijft dat we in Nederland 🇳🇱 sinds 1901 kinderbescherming in de (kinder)wet hebben vastgelegd. Als jeugdbeschermer anno nu voer je een kinderbeschermingsmaatregel uit, die de kinderrechter heeft uitgesproken over het kind. Het is een beroep waar iedereen wel een mening 🗣 over heeft en iedere jeugdbeschermer heeft één van deze vragen of opmerkingen weleens gehoord👂🏼: ‘Hoe kun je dat werk doen?’ ‘Ik zou het niet kunnen!’ En ‘Jeetje wat heftig zeg, dat je dat leuk vindt?!’ Daarom… Speciaal voor al die mensen die zich dit ook afvragen en mogelijk twijfels hebben om te solliciteren; This one is for you! 🤓

Lees meer